Tipitii ja tiritiri teijaa -laulamisesta hoivakodeilla

26.06.2026

Musiikki voi tuoda muistisairaille turvaa, iloa ja yhteyden tunteen silloinkin, kun sanat alkavat kadota. Tutut sävelet herättävät muistoja, rauhoittavat levottomuutta ja voivat helpottaa ahdistusta tai masentunutta mielialaa. Yhteinen laulaminen ja musiikkihetket vahvistavat vuorovaikutusta monin tavoin.

Itse käytän Musiikkihetkissäni hyvin paljon yhteistä laulamista. Teemme kyllä monenlaita muutakin, mutta monessa hoivakodissa koen, että nimenomaan yhdessä laulaminen saa asukkaita aktiivisesti mukaan.

Kyse ei ole vain laulamisesta. Osallistua voi kuuntelemalla, toivomalla lauluja, laulamalla ja vaikka  kertomalla omia muistoja lauluihin liittyen.

Koivu
Kuva Pixabay

Yhteislaulun vaikutuksia hoivakodin asukkaalle

Yhteislaulu voi tuoda paljon iloa, turvaa ja läsnäoloa. Tutut sävelet herättävät muistoja, vahvistavat tunnetta omasta arvosta ja luovat yhteyden toisiin ihmisiin silloinkin, kun sanat arjessa ovat vähentyneet. Laulaminen ei vaadi suuria taitoja – tärkeintä on yhdessä oleminen ja jaettu kokemus.

Kun työskentelen paljon muistisairaiden kanssa, tapaan myös lähes päivittäin heitä, joilla on haasteellista tuottaa enää sanoja, puhuttua tekstiä. Onkin melko yleisä, että moni pystyy laulamaan (tekstillä) vanhoja, tuttuja lauluja huomattavasti pidempään kuin puhumaan. Tämän huomaan työssäni usein.

Nyt kuluneen kevään ja alkukesän aikana olen huomannut, kuinka pidettyjä on monet laulut, joissa on sanoja, jotka eivät varsinaisesti "tarkoita mitään"! Eli siis mitä?

Bumtsibum

Tarkoitan tällä siis sellaisia lauluja, kuin esimerkiksi Suklaasydän (Bumtsibum, bumtsibum..), Peipon pesä (Tiritiri teijaa, lauloi kaiken kesän), Tipitii... useamman kerran tuokiossa on ollut mukana asukas, joka ei juurikaan laula tai puhu. Mutta kun lauluissa on tällaisia sanoja, he jäävätkin toistamaan niitä, tai huomaavat nämä vitsikkään, hauskat sanat! Tällaiset "höpösanat" vangitsevatkin huomion!

Moni asukas myös tykkää lukea ääneen laulun sanoja, kun pohdimme seuraavaa laulua, tai emme ole vielä aloittaneet seuraavaa. Tai, kun laulu on juuri lopetettu. Erittäin hyvää lukemisen aktivoimista!

Myös laulun sanoihin liittyvä havainto: selkeä tekstittäminen yhteislaulun vetäjällä auttaa osallistujia huomattavasti! Ehkä liioitellunkin selkeä. Monelle muistisairaalle sanojen lukeminen näytöltä / lauluvihkosta on hankalaa, tai siihen väsähtää tuokion aikana. Siksi vetäjän hyvä kontakti osallistujiin on tärkeä. Hyvä tekstittäminen suulla saa monesti osallistujat taas laulamaan mukana.

Hups, tulipas nyt nostettua useampikin pointti! Joskus sitä innostuu.

Ihania kesäpäiviä sinulle, voi hyvin!

Voit halutessasi laittaa viestiä tai terkkuja:

Share